Raport początkowy
to dokument, który określa stan gleby i wód gruntowych w obrębie instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego.
Podstawa Prawna oraz co muszą zawierać dokumenty
Dyrektywa IED wprowadziła obowiązek sporządzenia sprawozdania bazowego, które nosi również nazwę „raportu początkowego”.Zgodnie z zapisami ww. Ustawy od dnia 5 września 2014r. raporty początkowe stanowią integralną część:
- wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla instalacji ubiegających się o nie po raz pierwszy, lub
- wniosku o wydanie zmiany do pozwolenia zintegrowanego dla instalacji dokonujących istotnych zmian w ich funkcjonowaniu.
Komiczność sporządzenia raportu początkowego obowiązuje w Polsce od 5 września 2014 r. Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 672). Raport początkowy, którego pełna nazwa to „Raport początkowy o staniezanieczyszczeń gleby, ziemie i wód gruntowych tymi substancjami”stanowi dokument, który przedstawia stan gleby i wód gruntowychw obrębie instalacji wymagającej uzyskania pozwolenia zintegrowanego.
Wymóg sporządzenia raportu początkowego dotyczy wyłącznie instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego, które spełniają dwa warunki:
- eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko,
- istnieje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu
Raport początkowy dzieli się na dwa etapy:
- analiza konieczności wykonania raportu początkowego
- Raport początkowy (w przypadku stwierdzenie konieczności jego opracowania)
Zgodnie z art. 208 ust. 4 Prawa ochrony środowiska raport początkowy powinien zawierać:
- informacje na temat działalności prowadzonej aktualnie na terenie zakładu;
- informacje na temat działalności prowadzonych na terenie zakładu w przeszłości, o ile są one dostępne;
- nazwy substancji powodujących ryzyko, wykorzystywanych, produkowanych lub uwalnianych przez instalacje znajdujące się na terenie zakładu;
- informacje na temat stanu zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych na terenie zakładu substancjami powodującymi ryzyko, stosowanymi, produkowanymi lub uwalnianymi przez instalacje znajdujące się na terenie zakładu, w tym wyniki badań zanieczyszczenia gleby, ziemi tymi substancjami oraz dotyczące pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych, w tym pobieranie próbek, przez akredytowane laboratorium.
Warto dodać, że kolejnym dokumentem, który został wprowadzony przez nowelizację Ustawy Prawo ochrony środowiska jest raport końcowy – obrazujące stan środowiska wodno-gruntowego po zakończeniu prowadzenia działalności, dla której wcześniej został nałożony obowiązek wykonania raportu początkowego. W skład raportu końcowego wchodzi analiza porównawcza stanu wejściowego (opisanego w raporcie początkowym) ze stanem zamykającym.
Vela Invest dzięki wieloletniemu doświadczeniu w opracowywaniu dokumentacji określających występowanie oraz zasięg zanieczyszczeń w środowisku gruntowo-wodnym, jest w stanie zapewnić kompleksową usługę poczynając od identyfikacji zanieczyszczeń przez badania laboratoryjne, po sporządzenie raportu bazowego.